Överproduktion som eldas upp, resurskrävande processer i produktion, och orättvisa arbetsförhållanden i omoderna fabriker är bara några exempel de hållbarhetsutmaningar industrin står inför. Förändring måste ske – och det måste ske NU.
Förra veckan anordnade NEST – New Entrepreneurship for a Sustainable Textile Industry ett panelsamtal om varför textil- och modebranschen behöver utmanas med innovation för att bli mer hållbar. Under en halvtimme diskuterade panelisterna – Cecilia Tall från TEKO, Adrian Zethraeus och Nils-Krister Persson från Science Park Borås/Textilhögskolan Borås, Johanna Nissén Karlsson från Vividye, och Emma Garrote Fredman från Gina Tricot – de många utmaningar textil- och modebranschen står inför; och deras tankar om hur de kan kontras.
“Idag kan vi i princip bara återvinna bomull, och då ska den vara ofärgad och oprintad, vilket gör att den återvinningsbara textilen vi använder är kanske 5%? För vi gör ju inte bara vita tröjor och vita jeans, utan vi gör ju mycket annat också. För att vi ska hitta en väg för att kunna återvinna fler plagg måste vi hitta fler och nya lösningar i produktion,” säger Emma Garrote Fredman, från Gina Tricot.
Ett exempel på en sådan lösning har presenterat sig i startupen Vividye, grundat av Johanna Nissén Karlsson, Gustav Larsson-Utas, och Romain Bordes. Vividye har utvecklat en ny teknologi för cirkulära textiltryck som gör det möjligt att ta bort motiv och trycka nya prints om och om igen på samma plagg, utan att förstöra textilfibrerna. På så sätt kan t.ex. en vit tröja tryckas, användas, och sedan skickas tillbaka för att ta bort trycket. I slutet av kedjan finns alltså endast den vita tröjan kvar, redo att antingen tryckas om eller att återvinnas; och tillsammans med Gina Tricots innovationsprogram Gina Lab har Vividyes produkter nått den etablerade marknaden.
“För oss har det varit avgörande att få jobba med en stor part som kan driva de här frågorna och som tror på oss,” berättar Johanna Nissén Karlsson, VD på Vividye. “Det är en uppmaning jag tycker är viktig att ge till stora bolag: ta hjälp av start-ups, tro på dem, och våga investera i dem. […Som startup kan vi] driva vår teknik, vi kan driva det vi vill uppnå, men vi behöver partners på vägen.”
“Modeindustrin berör nästan alla i hela världen, och vi är 4% av världsekonomin. Det är ett jättestort ansvar men också en otrolig möjlighet för dem entreprenörer som kan komma in och som vill förändra. I dem processer som vi använder för att färga och hantera tyg, till exempel. Det är energikrävande, det är mycket kemikalier, det är mycket vatten som går åt. Där behövs det ett stort lyft för produktionsteknik. Är man inne på det finns det en jättemöjlighet att göra bättre.”” säger Cecilia Tall, generalsekreterare på TEKO. “Sen kommer vi också in på problemet med fast fashion. Ett plagg används 4-5 gånger i snitt. Där behöver vi göra någonting för att öka fler användningar.”
Vi behöver både lösningar i produktion (och överproduktion), men vi behöver också arbeta med konsumtionsbeteenden – och även där ligger det stora affärsmöjligheter i att tillgängliggöra produkter och att göra de ännu mer attraktiva.
“Den konsumtionspyramiden som vi vill ha är kanske spetsen att vi köper nya saker, istället för att vara basen, vilket är det det är idag,” berättar Adrian. “Basen behöver kanske vara mer immateriell och upplevelsebaserad, som hyrtjänster, lagningstjänster, begagnad handel, osv. Vi ska ju inte tappa produkten, den är jätteviktig, men vi behöver ladda den på nya sätt och se produkten som en plattform för de här tjänsterna och upplevelserna.”
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Ta gärna kontakt med oss på xPlot så hjälper vi dig gärna med din ansökan.
Ansökan till NEST hittar du här.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Vinnare av NEST-pitchtävling och TEKOs stipendium på 75.000:- blev startupbolaget MIMIK som genom användargenererade digitala kloner, låter kunder prova kläder i endigital miljö på ett lustfyllt sätt och på så vis bidra till mer hållbar konsumtion, minskade returer och ökade vinstmarginaler.
Read moreTextil- och modeindustrin står inför stora utmaningar och måste gå från överproduktion till en mer hållbar, on-demand baserad produktion och cirkulära affärsmodeller. För att möta dessa utmaningar och driva branschen mot en hållbar framtid, öppnar NEST (New Entrepreneurship for a Sustainable Textile industry) upp för ansökningar till 2024 års bootcamp. Programmet är öppet för entreprenörer som vill bidra till denna förändring i textil- och modebranschen.
Read moreDen 15 mars kommer vara fullproppad med inspiration och information för dig som är kultur- och konstskapare. Här finns idéer kring att skapa projekt, hitta finansiering, europeiska samarbeten och digitalisering – missa inte Smarts Stora Kunskapsdag!
Read moreDen 15 februari kl. 11:30–12:15 sänder vi live från xPlot i Lund för en paneldiskussion om de spännande och framväxande möjligheterna inom digitalt mode och gaming – och hur detta kan hjälpa modebranschen att ställa om. Anmäl dig här!
Read moreFörra veckan höll NEST ett spännande panelsamtal om framtidens textilproduktion. Slow vs. fast fashion: hur ser framtidens textilproduktion ut? Vad är egentligen hållbart? Se samtalet här!
Read moreDen 7 december kickar vi igång NEST 2023 med ett event om Framtidens Textilproduktion och vad slow vs. fast fashion innebär. Samtidigt öppnar vi upp för anmälningar till NESTs bootcamp – för dig som vill utveckla din affärsidé tillsammans med oss.
Read moreHow do we make the fashion industry more sustainable? In the fashion industry, finding holistic solutions in collaborations across borders might be the missing key. We visit Selma Maric and Kim Nygård at MAX IV to hear more about textile research.
Read moreVinnare av NEST-pitchtävling och TEKOs stipendium på 75.000:- blev startupbolaget RecoMended som erbjuder automatiserade och skalbara textila reparationslösningar.
Read more